onsdag 3. september 2014

It's not wrong, just different - Del 1

Heia :D

Tenkte å skrive litt om forskjellene jeg merker som er annerledes enn hjemme i Norge, ting de gjør, spiser eller sier som er uvant for meg. Dette er bare del 1 for det er så masse å skrive om, så del 2 kommer sikkert en eller annen gang i de neste ukene :)

-ALLE spiser potetgull til lunsj her. Uansett om du har salat, sandwich, varm måltid fra kantina, uansett hva, du har alltid med deg en liten pose potetgull. Det er vanlig å kjøpe en svær pose med 20 små pakker med potetgull som man tar med i sekken hver dag. Jeg gjør det ikke, for det er noe i meg som bare sier stopp. Føles bare helt feil å ha det til lunsj.

-Maten i kantina på skolen, og mat generelt er helt sykt billig. På skolen får man et helt måltid bestående av en sandwich eller wrap, en drikke (juice, vann, vann med smak eller brus) en frukt og en yogurt til 2£ (20kr)!! En varmt måltid koster mellom 1.20 og 2£ Det er vanligvis mac&cheese, potetmos med saus, kylling og grønnsaker eller fish n' chips. Man får også suppe!

-Det er helt vanlig å ikke ha lås på badet. Badedøren står åpen hele tiden, og er den lukket så er den opptatt. Dette går faktisk ganske greit, med tanke på at alle kan den regelen og det er tross alt bare meg og vmor mesteparten av tiden. Ingen har stikkontakt på badet heller. Det er bare ingen som har det, uten noe grunn, så må alltid slette håret i gangen eller spisestua, haha!

-De som er like gammel som meg, har mer eller mindre ikke noe sosialt liv. De fleste jobber i helgene og ettermiddagen, og resten av tiden går til skolearbeid. Siden det er siste året for dem er det naturlig at de bruker mer tid på lekser og prøver enn jeg gjorde førsteåret, men er ganske syk hvor mye tid de faktisk bruker på det!

-Irn Bru er en den beste brusen i hverdagen, og drikkes av alle hele tiden, uansett, ifølge skottsken! Det er en skotsk brus som Lærke (utvekslingsstudent fra Danmark) så fint forklarte at "smaker som smeltete haribobjørner" og jeg kunne ikke ha forklart det noe bedre. Det er ganske godt faktisk, men holder fortsatt til min høyt elskede pepsi max.

-Alt er mye mer amerikansk enn skottene vil innrømme. Alt er mye større, melkpakkene er i plastikk, osten er oransje og pakket inn hver for seg i en liten pose (jeg tuller ikke, den er helt oransje. Spurte Ben igår om det er gulrotbiter han hadde i sandwichen, men det var strimlet ost. Helt. Knall. Oransje.!) Alle spiser bare drit (god drit da), de begynner nesten hver samtale med "how are you?" og alle kaller deg: hun (som i honey), hen (?), dear, darling osv. Prom er også en huge deal her. Nesten alle har date allerede og begynt å se på kjoler, selv om det enda er 10 måneder til!

-ALT ER PÅ VENSTRE!! Jeg visste jo at de kjører på venstre side (friket fortsatt ut første gang jeg så ned på Skottland fra flyet og de kjørte på feil side) men også rundkjøringer er andre veien og ikke minst er rattet erpå andre siden av bilen. Visste jo dette også, tenkte bare ikke så mye på det før jeg kom hit. Så ofte har jeg åpnet døren på høyre side av bilen for å gå inn, for å så bli forvirret, se opp på vmor og hun kaster nøkkelen til meg og sier "Go ahead, if you are so keen on trying!" Regner med at det enda blir å ta ei stund til jeg blir vant til å sitte på venstre side.

-På offentlige toalett har de ofte ikke dopapir, men noe lignende som kleenex. Bare små lommetørkler som man tørker seg med isteden for dopapir.

-Man bor vanligvis hjemme til man er ferdig eller godt i gang med uni/college, altså til man er ca. 22-23! Å dra hjemmefra før er veldig uvanlig.

-Skolene drar på turer utenlands HELE TIDEN! Bare på det siste året har vennene mine vært i både Belgia og Malawi (land i Afrika hvor de var en hel måned) og mange små turer over hele UK. Elsker at de gjør slike ting, for fikk så mye bedre kontakt med alle på vår klassetur til Gøteborg, men det er avslutningen, så har jo ikke vært sammen med de fleste etter det. Men her gjør de slike ting skikkelig ofte, så alle her er masse nærmere med hverandre, og har så fine minner sammen!

Som sagt, dette er bare toppen av isfjellet, og bare det jeg kommer på i farten. Håper del 2 kommer iløpet av de neste to ukene :D

Snakkes!

-Leona Charlotte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar