onsdag 15. oktober 2014

It's not wrong, just different - Del 2

Heia :D

Som lovet, her kommer del 2 av It's not wrong, just different!

-Som dere vet så har vi skoleuniform her. Dette var jo noe jeg også viste før jeg kom hit, men var ikke klar over stoltheten skolen har til uniformen. Elevene er ikke så glade i å gå i den, men behandler den ufattelig godt og hvis noen ikke gjør det eller ikke følger kleskoden til siste punkt blir man sett litt ned på (jeg har ofte på meg hvite sokker isteden for svarte, for jeg takler ikke svarte sokker, og får en del blikk både fra lærere og elever, bare for å gi et eksempel) Lærere legger også stor vekt på at med en gang man tar på seg uniformen om morgenen representerer man skolen og skal bære den med stolthet og oppføre seg veldig ordentlig, for rykte til en skole er svært viktig her. Man må følge alle skolens regler med en gang man tar den på seg, selv om man enda bare står på busstoppet. Ei jeg kjenner røykte på busstoppet (hun var helt alene) og noen hadde sett det og ringt rektor, så hun fikk seg en liten alvorsprat, så dette er virkelig noe som blir tatt alvorlig.

-Lærere har også en helt annen dresskode på skolen enn hjemme. I Norge er det jo ikke uvanlig å se en lærer i treningsgenser og jeans, men det ser man ALDRI her (med mindre det er dressdown day da) Mer eller mindre alle damer har alltid kjole eller skjørt på seg og de få som ikke har det har på seg finere dressbukser og topp. Alle menn har på seg dress, ihvertfall dressbukse og skjorte, men de fleste har også slips og dressjakke!

-Noe som virkelig overrasket meg når jeg kom hit var at absolutt ingen her sykler. Ingen av mine venner har sykkel, og er sjelden jeg ser noen sykle på veien. Som oftest, hvis jeg ser noen, så er det til trening og ikke en fremkomstmiddel. Vet ikke helt hvorfor ingen gjør det her, men kan være fordi bussrutene er så bra, altså at det går buss hele tiden, overalt, så man trenger liksom ikke sykkel.

-Har nevnt dette før, men bursdagsfester her er helt forskjellig enn hva jeg er vant til fra Norge og Tyskland. De fleste leier et lokal her, og inviterer både venner og familie på samme fest, som fører til at alle aldersgrupper er representert. Den siste festen jeg var på for noen uker siden hadde ei lita jente på 2 år og en bestefar på 92. Det forklarer vel det meste. Det er også vanlig at alle gjester betaler for sine drinker selv, for de fleste lokaler her har en bar og når man leier lokalet for man med en eller to bartendere som skjenker :) Alt er så mye billigere her, så en drink koster ca. 2-3 (20-30kr) så kan jo ikke klage!

-Klokkesystemet her er litt annerledes. Eller, ikke selve systemet, men måten de sier det på. Sier man "half eight", altså halv åtte, så betyr det half past eight, altså halv 9. Dette tok meg noen uker å skjønne, og må fortsatt tenke litt hver gang noen sier det, for er så lett å bli forvirret.

-Å gi kallenavn til folk man mer eller mindre ikke kjenner er helt normalt her. Her er det å bli kalt hun, dear, sweetie osv. av mannen bak kassen på Asda er helt vanlig. Også kallenavn til venner er mer vanlig her. Dette kan være noe som kanskje kun mine venner gjør, jeg vet ikke, men jeg har allerede helt latterlig mange kallenavn, som jeg faktisk også reagerer på viss de roper på meg. Noen av de er: Norway, sassy German, Hazel Grace (pga. håret), Lelo (fra Lilo fra Lilo&Stitch) osv.

-Man snakker jo engelsk her, men skottene har en del ord som kun de bruker, og som jeg aldri hatte hørt før, sånn som:
Buzzin: gleder seg skikkelig til noe. "I'm buzzin for christmas"
Banter: noe er veldig kult, enten en ting, et event eller noe slikt.
Jammies: pyjamas. Litt usikker om dette er kun skottisk, men isteden for å si pj's som amerikanerne gjør, så sier man altså jammies her.
Aye: annet ord for ja.
Dinno: forkortelse for "I don't know"
Ken: annen måte å sei "I get it/I understand"
Minging: noe stygt, enkelt eller ufyselig
Wee: annet ord for liten. Dette er tydeligvis noe mange bruker overalt i verden, men jeg hadde aldri hørt det før jeg kom hit.
Jan: annet ord for "I know"
Steamin: så full at å stå blir en utfordring
Creasing: le seg i hjel.
Listen er lang, men stopper bare der, for det er de ordene jeg kan og selv bruker en del. Mine favorittord er buzzin, creasing, ken og wee!

Skrev dette mens jeg så på to episoder av Say Yes To The Dress, så kan hende en del setninger ikke gir mening. Beklager for det, haha!

Snakkes!

-Leona Charlotte







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar