mandag 18. august 2014

Første dagene "hjemme"

Heia :D

Tenkte å gi et lite livstegn fra meg igjen. Jeg ankom hos vmor i Loanhead lørdag ettermiddag og MYE har skjedd siden da. Lørdag formiddag pakket vi koffertene, hadde et siste møte med ETS hvor vi ble fortalt om forskjellige ord og uttrykk som vi kom til å møte på som vi ikke kan med tanke på at de fleste av oss kun kan amerikansk engelsk! Etter det fikk vi noen timer til å gjøre hva vi vil, der de fleste dro til Princeton, som er hovedshopping gaten i Edinburgh men jeg og et par andre ble igjen for å bare slappe av. Var alt for sliten og trøtt til å gjøre noe siden jeg kun sov omtrent 5 timer den natten. Visste jo også at jeg skulle få mer enn nok tid til å oppleve byen på egenhand, sammen med venner eller vmor siden jeg kun bor 12km fra byen. Fikk litt tid til å tenke da og fikk skikkelig hjemmelengsel. Jeg var lei av at alt skulle være nytt, lei av engelsk og nye mennesker og ville bare hjem og nyte de siste dagene av ferien med mine venner... Men alt dette gikk ganske fort over da vi ble hentet av sjåføren som kjørte meg, Helene, Sam, Lærke (alle fra Danmark) og Aino og Anina (fra Finnland) til Penicuik som er noen km herifra og stedet der skolen min er. På parkeringsplassen ble vi alle sammen møtt av våres nye familier. Vmor kom imot meg åpne armer og fikk en skikkelig velkommensklem og fikk en god følelse med en gang!

Vi kjørte rundt i Loanhead, hun viste meg busstoppet hvor jeg skulle gå av og på, viste meg butikkene (er skikkelig mange her med tanke på at det baer bor 6000 her. Mange matbutikker, pubs, IKEA, to-tre klesbutikker og noen altmuligbutikker, subway, mcdonalds osv.) kjørte innom skolen, før vi kom "hjem" Føler meg skikkelig heldig, for rommet mitt er nydelig (kan vise bilde senere) alt er skikkelig koselig og er mer enn nok plass med tanke på at det bare er meg, vmor og Max, en svær grå/svart Bouvier de Flanders. Hun har wifi som jeg kan bruke så mye jeg vil, også der hadde jeg skikkelig flaks. For Aino fra Finnland har ikke wifi i det hele tatt og Helene kan kun bruke fra 6 om kvelden! 

Vmor viste meg rundt i huset, forklarte hvordan det meste funket osv. før jeg pakket ut det meste også dro og handlet. Alt er så mye større enn hjemme og selvfølgelig er varene helt annerledes. Det eneste jeg kjente igjen var noen frokostblandinger, Jarlsberg ost (som jeg ikke liker engang men ble fortsatt glad for å se) og tacomat fra Old del Paso eller hvordan det skrives. Vmor lot meg mer eller mindre bestemme selv hva jeg ville ha, kjøpte ting til lunsjen jeg kan ha med på skolen og alt muligrart. 

Vi gikk også en liten tur med Max hvor vi snakket om løst og fast. Jeg spurte litt om hva hun forventer av meg med tanke på husarbeid og regler og slike ting. Vi kommer veldig godt overnes, har like syn på mange ting og har ganske lik humor. På vei hjem fra butikken kom "Hot in Herre" på radioen og endte opp med at vi satt i oppkjørelsen i bilen og sang av full hals "its getting hot in herre, so take of all your clothe" mens vi lo oss ihjel og hunden satt i baksete og kastet dømmende blikk på oss. Perfect match med andre ord, haha!

Dro på en ganske fancy og koselig indisk restaurant her i Loanhead, og ble litt bedre kjent med hverandre og snakket om alt mulig. Etter det var jeg helt ferdig og sovnet mer eller mindre før hodet traff puten og sov som en stein i 9 timer. Merket virkelig at jeg trengte en god natts søvn. 

Trodde at jeg bare skulle slappe av igår, men vi fikk beskjed om å møte opp litt over 12 i Penicuik hos min Area rep. slik at vi kunne fikse buss- og simkort. Endte med at vi alle ble hentet av han og kjørt til hjemmet hans. Kunne ikke ha vært mer fornøyd med min Area rep. eller kontaktperson som det kanskje heter på norsk. Det er et gammelt men 100% oppegående ektepar som heter Jim og Jean. Jim fikser det meste og Jean er der viss Jim trenger hjelp. De samme som jeg ble kjørt sammen med dagen før var de som også var på møte og det er slik det også kommer til å bli fremover! Vi fikk litt info om skolen, som heldigvis ikke begynner før fredag. Eller, den begynner på onsdag, men ikke for oss :D Skal møte Head Master da og snakke om fag og litt forskjellig. Må også kjøpe slips og blazer med Beeslack logoen på. 

Etterpå dro vi inn til Edinburgh med buss, som tok omtrent en halv time for trafikken var ille. Der fikk vi fikset både busskort og simkort som tok en stund siden vi alle 6 skulle ha og vi hadde forskjellige tlf og kontrakter. Tok ca 15 timer før simkortet endelig funket, men nå har jeg et britisk nummer :D tok bussen tilbake og jeg og Sam gikk av i Loanhead, og siden vi er naboer, prøvde vi sammen å finne veien til gaten vi bodde i som ikke var enkelt for Jim hadde sendt oss av et busstopp for tidlig, men vi var begge stolte som egg når vi fant frem til slutt!

Klokken 5 igår kom mannen (ser på han som vfar selv om han ikke bor her) til vmor, deres to døtre og deres kjærester og vi hadde en koselig familiemiddag. Var litt redd for at jeg kom til å føle meg utenfor eller ikke skjønne hva dem sa, men dem spurte meg om forskjellige ting hele tiden, og når de fortalte om noen jeg ikke kjente stoppet vfar opp hele tiden og forklarte meg hvem det og de snakket alle så tydelig at jeg kunne forstå alt. Har ikke noe problem med å skjønne vmor siden hun er fra USA, men har litt problemer med de andre av og til men det går mye lettere enn jeg hadde sett for meg!

Idag våknet jeg allerede litt før 8, dro meg litt i sengen, laget frokost og sminket meg. Jeg og Sam skal ta bussen til Penicuik nå snart slik at vi lærer bussrutene før vi begynner på skolen og bare se hva som finnes her i nærheten! Vi skal ikke gå på samme skole, men dem er begge i Penicuik. Er helt sikkert noe jeg har glemt å fortelle som vanlig med et får bare være!

Snakkes!

-Leona Charlotte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar