tirsdag 26. august 2014

Opp- og nedturer

Heia :D

Igår hadde jeg min aller første ordentlige skoledag her i Skottland. Den var ikke så ordentlig den heller, for det var for det meste kaos, ikke bare for oss utvekslingsstudenter, men for hele skolen! Vi skulle bli fotografert til yearbook, mange skulle bytte fag, førsteklassingene ante ikke hvor de skulle hen osv. Sjetteklassingene må alle ha en blazer på seg som også kom igår, men ikke alle kom, noen måtte få nye, andre måtte først prøve forskjellige for å finne riktig størrelse, og noen hadde ikke betalt enda. Rett og slett kaos. Jeg fikk prøve forskjellige og de fant riktig størrelse til meg, så kommer til å få min iløpet av denne eller neste uke :D Kjøpte meg også skoleslipset og Diary and Planner 14/15 hvor jeg kan skrive inn alle fag, prøver jeg har, ting jeg må huske på og litt annet forskjellig. Det som er så bra med den er at den er laget kun for Beeslack, så alle lærerene står i den og spesielle events som skjer iløpet av året. Jeg valgte også fag og endte opp med Higher Maths, Higher English (ble først fortalt at alle utvekslingsstudenter burde ta advanced higher, som er det vanskeligste, for de gjør mye kulturelt, drar inn til Edinburgh osv. men har ingen sjangse til å bestå eksamen så byttet ned) Higher Modern Studies og Early Education and Childcare.

Jeg hadde både EE&CC, engelsk og Modern Studies igår. Favorittfaget mitt er uten tvil EE&CC, for vi har ikke noe lignende hjemme i Norge. Dette var et fag jeg hadde skikkelig lyst til å ta, og fikk heldigvis ok fra rådgiveren min hjemme :) Faget handler om utvikling av et barn fra det er født til det er 16 år, helse og hva som er sunt og ikke og mye mer jeg ikke helt vet hva er. Vi skal blant annet passe på en plastikkdukke som oppfører seg akkurat som en baby, skriker hele tiden osv. Viss vi vil kan vi også ta den med hjem ei natt bare for å se hvordan det er å ha en baby, om så bare for 24 timer. Læreren er helt fantastisk, spørr hele tiden om jeg har det bra, og vi er bare 15 i klassen og alle er 16 eller yngre så tørr å snakke i timen. Er skikkelig avslappet klasse og føler meg allerede ganske komfortabel med de andre i klassen, noe jeg ikke kan si om de andre klassene.

Jeg digger læreren i engelsk, hun bare prater og prater og virkelig som ei skikkelig grei dame. I engelsk skal vi lese flere bøker som vi fikk stemme på hva vi helst vil lese. Disse skal vi analysere, snakke om i timene og skrive om på eksamen. Modern Studies er jeg enda veldig usikker på om jeg liker eller ikke. Det handler om historien de siste 20 årene og akkurat nå har vi om rettssystemet i USA, noe jeg synes er helt greit. Men jeg er ikke helt fan av læreren og alle sier at det er sykt masse lekser i faget, så vi får se... Det som er til felles for engelsk og modern studies lærerne er at de ikke bryr seg så mye om du er utvekslingsstudent eller ikke. Alle elever og andre lærere er skikkelig hensynsfull og spørre meg hele tiden om jeg forstår alt, men ikke dem... de forventer bare at du forstår alt og klarer å henge med. Det er noe jeg bare må bli vant til, regner med at alt kommer til å bli mye lettere etterhvert.

Generelt var dagen igår ganske tøff. Jeg følte meg skikkelig utilpass for alle hadde noen å være og sitte sammen med i timene, for de har tross alt gått i klasse med hverandre i 5 år, men ikke jeg. På slutten at dagen ville jeg egentlig bare hjem å gråte for føltes som en helt umulig oppgave å få venner som ikke er utvekslingsstudenter for alle er så close med hverandre. Gikk litt bedre etter at jeg snakket med vmor, venner hjemme og gikk en lang tur men var fortsatt ganske down. Dagen idag begynte ganske lik. Følte enda at jeg aldri i verden kom til å lage meg venner eller trives, spesielt ikke etter mattetimen, hvor jeg ikkje skjønte noe i det hele tatt! Men når jeg hadde EE&CC kom Rebecca å satte seg sammen med meg og begynte å stille meg spørsmål og vi snakket sammen hele timen (fikk en gruppeoppgaver så kunne bare snakke så mye vi ville) og satt sammen med henne og hennes venner i lunsjen. Vi har også Study Class sammen så satt sammen med hun og venninna hennes i biblioteket 5. timen og etter det flyttet vi oss til Dining Hall hvor vi satt sammen med Matt og Hannah (de som visste oss rundt på skolen på fredag og som jeg pratet litt med på mandag også) Susan og Hayley! Hadde det skikkelig artig sammen, added hverandre på snapchat, tok stygge selfies osv. De spurte meg også om jeg ville være med til Edinburgh på søndag for å se fyrverkeriet som er slutten på festivalen, og ble litt sjokket og sååå glad når de spurte meg :D Så rart å tenke på at noe som virket helt umulig igår er nå virkelig, haha! JEG HAR VENNER!!

Er faktisk ganske nervøs for imorgen, for hva om jeg bare innbilte meg alt og de egentlig ikke liker meg? Håper ikke det ihvertfall. Neida, har tro på at dette går bra, men er så redd for å ende opp alene igjen, for jeg takler det så dårlig. Selvtilliten raser i bunden med en gang og jeg begynner å overanalysere hver ting jeg sier og gjør for å finne ut hva jeg gjør galt...Men gruer meg ihvertfall ikke like mye til imorgen som jeg gjorde til idag! Godt å kunne legge seg med et smil om munnen ihvertfall :)

Nå skal jeg bare hoppe i dusjen og se ferdig Burlesque som jeg begynte på igår :D

Snakkes!

-Leona Charlotte





1 kommentar:

  1. Jeg følte det samme med de jentene jeg har møtt på skolen - redd for at de bare er interessert de første dagene fordi jeg kommer fra et annet land osv.. men det virker ikke sånn :-) Har fått enda en invitasjon til å bli med inn til Edinburgh med de, så tror faktisk jeg har fått noen skotske venner, hehe :-D Er også en del sammen med Julie og Vilma noe som er betryggende :-) Håper alt går bra med deg! <3

    SvarSlett