fredag 22. august 2014

Første "skoledag"

Heia :D

Da var første møte med skolen vell overstått! Jeg hadde ikke vanlig skole eller noen timer, bare en omvisning på skolen sammen med andre utvekslingsstudenter, et møte med min head master og litt forskjellig annet.

Vi måtte ikke møte opp før 10.15, så stå opp litt på 9, fikset meg, spiste frokost og laget meg lunsj og tok på meg uniform og knytet slipset (KLARTE DET PÅ FØRSTE FORSØK :D) før jeg tok bussen litt på 10. Helene var allerede på bussen og Janina kom på litt senere. Sammen møtte vi Jim, vår Area Rep., utenfor skolen. Gikk inn i det som jeg tror var kantinen, der vi møtte andre utvekslingsstudenter. Vi er faktisk ganske mange. Meg, Helene (Danmark), Janina (Finnland), Sofia (Norge), Nora (Tyskland/Norge. Hun kommer fra samme fylket som meg i Tyskland, vi flyttet begge til Norge når vi var 8 og bor begge i Nordland. Helt sykt hvor mye vi har til felles!), Andrew (tror han er fra Tsjekkia), Vincent (Tyskland), ei fra Tyskland som bare skal gå på Beeslack i 2 månender, en annen gutt fra Tyskland og 2-3 andre gutter jeg verken husker navn eller hjemland på. Etterhvert ble vi hentet av noen sjetteklassinger (de eldste, de samme jeg skal gå i klasse med) og de viste oss rundt på skolen, forklarte en del og svarte på alle spørsmål vi hadde. Er helt utrolig hvor mye snillere alle er her sammenlignet med Norge, og veldig hjelpsomme også. Gikk tilbake til kantinen (?) rundt 11, og etterpå ble vi delt opp i "hus". Her er skolen delt inn i 3, nesten sånn som på Hogwarts, haha! Jeg, Janina, Andrew og Vincent er i det huset som heter Hoy, oppkalt etter en tydeligvis veldig kjent syklist som heter Chris Hoy (leksen vi fikk til mandag var å google han). Fargen deres er grønn, så slipset og blazern jeg skal kjøpe på mandag kommer til å ha logoen eller striper som er grønn.

Vår headmaster er skikkelig kul og morsom og mye mer avslappet enn jeg hadde forventet. Han passet på og spurte hele tiden om vi forsto alt, og han tar skikkelig hensyn til oss! Han forklarte oss om skolesystemet, vi måtte fylle ut noen papirer med informasjon (mest kontaktinfo om noe skulle skje) og vi gikk gjennom fagene vi kunne velge. De har såå mange forskjellige fag man kan velge mellom, og så mange artige klasser man kan ta. Suger litt at jeg ikke kan velge akkurat det jeg vil, for da ville jeg ikke fått året godkjent men men...

Skolesystemet her er veldig annerledes enn det er i Tyskland og Norge, men ikke så komplisert som jeg hadde trodd. Her er High School fra man er ca. 12 til man er 17-18. 12 åringene er førsteklassinger, 17-18 åringene er sjetteklassinger. Som sjetteklassing har man mange flere rettigheter og ting man gjøre. Man kan be de som er yngre til å flytte seg, eller kjefte (litt) på dem viss de ikke følger reglene, for vi er eldre og de skal ha respekt for oss. Det er også plasser og ganger på skolen kun sjetteklassinger har lov til å være. Men vi har også oppgaver, sånn som å vise andre rundt på campus sånn som sjetteklassingene gjorde med oss idag, eller passe på at førsteklassingene finner seg til rette, sitte sammen med den i lunsjen av og til osv. Her på Beeslack (dette er forskjellig fra skole til skole) velger man 3 eller 4 fag man har hele året, også har men 1 eller 2 fag som er study period, hvor man kan gjøre lekser, øve på en prøve eller lignende. Man har eksamen i alle fag på slutten av året, og små prøver inn i mellom. Man sjekker også inn hver morgen fra 8.40 til 8.50 når den første timen begynner. Man gjør det på forskjellige plasser rundt om på campus, jeg er 6H1 (sjetteklassing, hus Hoy, gruppe 1) så jeg må opp i kunstdelen av skolen for å si ifra at jeg er her. Timene her er mye lengre enn hjemme, de er fra 50 til 75 min. Skoledagene er fra 8.40 til 15.50 hver dag bortsett fra fredag. Lunsjen er 55 min og vi har en liten pause før det på 15 min, bortsett fra onsdag. Da har vi en liten pause på 20 min og og lunsj 50 min.

Etter møte med headmaster, viste han oss også litt rundt på skolen før han sa hadet og sa at vi kunne gå. Skoledagen på fredager er halvert, så vi gikk sammen med resten av skolen... Jeg og Janina gikk inn til Penicuik, noe som tar ca. 15 min for å kjøpe oss lunsj. Ble igjen helt sjokket over hvor billig alt faktisk er, for jeg kjøpte en stor fruktbeger til 25kr og en pose med 5 (!!) donuts til 6kr :o De selger også store kaker til 50kr og vanlig Coca-Cola til 9kr. Kan godt bli vant til dette, haha! Satt ute utenfor butikken og spiste mens vi pratet, men det begynte selvfølgelig å regne nesten med en gang, så vi tok bussen hjem nesten med en gang.


Min "skoleuniform" idag! Slipset har jeg lånt av vsøster som gikk på Beeslack 10 år siden, så det er et gammelt ett. Blazern hadde jeg med meg hjemmefra og den hvite skjorten kjøpte jeg forrige søndag. Vmor var på jobb så hadde ingen som kunne ta bilde av meg så disse får bare holde, men skal ta noen ordentlige når den riktige uniformen er på plass!

Meg, Helene og Janina mens vi ventet på Jim utenfor skolen!

Alle fagene jeg kan velge mellom. Er også tre forskjellige vanskelighetsgrader man kan velge mellom. Jeg skal ihvertfall ta Advanced Higher English, som er der vanskeligste. Dette for headmaster sa det var det lureste for de gjør mye mer enn bare å lese og skrive engelsk. De drar på mange turer til Edinburgh og lærer masse om kulturen også. Skal ta Higher Math også kanskje RMPS som er nesten det samme som religion og enten Modern Studies eller History. Må ikke velge dette før på mandag så skal snakke med rådgiveren min hjemme i Norge før jeg bestemmer meg!

Slik kommer dagene mine til å se ut (klapp for deg viss du skjønner dette)

Men nå må jeg gjøre meg klar for bursdagfesten jeg og vmor skal på! :D

Snakkes

-Leona Charlotte


1 kommentar:

  1. Wow you have to wear school uniform? :-) Is is comfortable? :-) Sorry for many questions but i wish i had uniform and we have no one in my country :-( .

    SvarSlett